گریز از پشیمانی چیست؟
چه چیزی باعث میشود قبل از اینکه تصمیمی بگیریم، نگران پشیمانی بعد از آن باشیم؟
گریز از پشیمانی زمانی رخ میدهد که فردی تصمیم میگیرد تا از پشیمانی ناشی از انتخابهای جایگزین در آینده جلوگیری کند. پشیمانی میتواند حالت ناتوانی و ناراحتیزا باشد و افراد گاهی برای اجتناب از این حالت، تصمیمگیری میکنند.
کجا رخ میدهد؟
آیا تا به حال انتخابی کردهاید که به وضوح متوجه تاثیر پشیمانی احتمالی آینده بر تصمیمگیری خود بودهاید؟ مثلاً سفر کوله پشتی به اروپا که مجبور بودید بروید چون ممکن بود روزی از نرفتن پشیمان شوید. یا خریدی آنی در زمان تخفیف محدود که به خودتان میگویید: «میدانم اگر نگیرمش، احتمالا بعداً پشیمان میشوم».در حالی که گاهی این حس پشیمانی میتواند فقط توجیهی برای یک تصمیم خاص باشد، میتواند یک احساس قوی نیز باشد که ترجیحات شما را هدایت میکند. و در حالی که چنین تصمیمهایی که با گریز از پشیمانی هدایت میشوند میتوانند به نتایج ایدهآل منجر شوند، میتوانند ما را گمراه کنند.
اثرات فردی
گریز از پشیمانی از طریق ترس از انجام یا عدم انجام کاری رخ میدهد. به عبارت دیگر، ما به دنبال اجتناب از احتمال انجام یک شکست یا از دست دادن یک فرصت هستیم. نگرانی از انجام یک شکست، مثلاً سرمایهگذاری بد، میتواند بر ترجیحات فرد سایه افکند. مردم گاهی کمتر به تصمیمگیری خوب فکر میکنند و بیشتر به اجتناب از تصمیم بد میاندیشند. این پیشبینی پشیمانی از انتخاب اشتباه اغلب به عنوان نوعی بیمه عاطفی در تصمیمگیری ما نقش دارد.گریز از پشیمانی میتواند اثرات مثبتی نیز داشته باشد، جایی که پشیمانی بالقوه میتواند به عنوان انگیزهای برای درگیر شدن در رفتارهای سالم مانند ورزش عمل کند. برای کسانی که ورزش میکنند، احساس «اگر الان به باشگاه نروم، میدانم بعداً پشیمان میشوم» ممکن است بسیار آشنا باشد. بنابراین، در حالی که سوگیریهای شناختی اغلب تمایل افراد به اولویتبندی حال بر آینده را برجسته میکنند، گریز از پشیمانی به عنوان یک هشدار ظاهر میشود که در آن پشیمانی بالقوه میتواند تصمیمگیری را به سمت اولویتبندی حالت آینده هدایت کند - ما نمیخواهیم خود آیندهمان تجربه پشیمانی کند، حتی اگر به معنای قربانی کردن مصرف فعلی باشد. این میتواند در واقع افراد را به پسانداز بیشتر ترغیب کند، زیرا ممکن است به دنبال حذف احتمال پشیمانی از عدم پسانداز در آینده باشند.
اثرات سیستمیک
اگر گریز از پشیمانی بتواند در بین سرمایهگذاران فردی رخ دهد، میتواند به نوبه خود بر بازار مالی گستردهتر تأثیر بگذارد. سرمایهگذاران ممکن است سهمی را خریداری کنند زیرا نمیخواهند از دست دادن فرصت را پشیمان شوند، یا ممکن است سهمی را زودتر از موعد بفروشند زیرا نمیخواهند از تعهد به نگهداری آن پشیمان شوند. این تصمیمات به نوبه خود می توانند بر قیمت یک سهم تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، پیشنهاد بیش از حد در حراجی ها نتیجه در نظر گرفتن پشیمانی علاوه بر سود توسط پیشنهاد دهندگان و افزایش قیمت است که به گریز از پشیمانی نسبت داده شده است. مسئولیت شخصی برای گریز از پشیمانی اساسی است، زیرا به طور تعریف، فرد نمیتواند از تصمیمی که کنترلی بر آن ندارد پشیمان شود. بنابراین، این سوگیری عمدتاً در افرادی رخ میدهد که در حال بررسی تصمیمات خود هستند، و اثرات جمعی تنها زمانی ظاهر میشوند که این احساسات فردی یک نتیجه تجمعی ایجاد کنند، مانند مورد بازارهای مالی.
چرا این اتفاق میافتد
پشتیبانی از مؤلفه عاطفی گریز از پشیمانی را میتوان در مطالعات علوم اعصاب یافت که نشان میدهد تأثیر قدرتمند پشیمانی پیشبینیشده بر تصمیمهای آینده، عملکردی از مسیرهای عاطفی ما در مغز است. یک مطالعه، گریز از پشیمانی را با افزایش فعالیت در قشر پیشپیشانی مداری و آمیگدال مرتبط دانست، ارتباطی که اعتقاد بر این است که در پردازش احساسات نقش بسیار مهمی دارد. علاوه بر این، همانطور که نظریه چشمانداز معروف دنیل کانمن و آموس تفسری بیان میکند، افراد نسبت به رویدادهای منفی حساستر از رویدادهای مثبت هستند. با توجه به اینکه پشیمانی در احساس منفی تجلی مییابد، ما با گذشت زمان میآموزیم که این یک نتیجه ناخوشایند است و به دنبال اجتناب از احتمال آن هستیم. مانند بسیاری از سوگیریهای شناختی، ترجیحات ما از نحوه احساس ما نسبت به یک چشمانداز به جای آنچه در مورد آن فکر میکنیم، ناشی میشود.
چرا مهم است
گریز از پشیمانی احتمالاً در تصمیمگیریهایی با عواقب مهم قویتر است. در حالی که ممکن است هنگام انتخاب بین غذاهای منو در رستوران، پشیمانی را در نظر بگیریم، این پشیمانی احتمالاً به اندازه پشیمانی احتمالی در مورد انتخاب خانه اشتباه نخواهد بود. این باعث میشود که گریز از پشیمانی یک سوگیری غیرقابل چشمپوشی باشد، زیرا میتواند بر تصمیمهای پرخطر تأثیر بگذارد.بهعلاوه تأثیر آن، توانایی این سوگیری برای کمک یا مانع شدن به زمینه بستگی دارد. همانطور که قبلاً ذکر شد، گریز از پشیمانی میتواند رفتارهای مثبت مرتبط با سلامتی را افزایش دهد،۷ اما همچنین میتواند منجر به تصمیمگیری غیرمنطقی در سرمایهگذاری شود.
چگونه از آن اجتناب کنیم
یک مطالعه خاص نشان داد که مردم اغلب پشیمانی آینده را بیش از حد تخمین میزنند، که نشان میدهد افراد نسبت به آنچه ممکن است باور داشته باشند، کمتر مستعد پشیمانی هستند. این یک یافته جالب برای در نظر گرفتن هنگام تصمیمگیری است که در آن پشیمانی بالقوه بر ترجیحات ما تأثیر میگذارد، جایی که میتوانیم متوجه شویم که ممکن است به اندازه تصور ما محتمل نباشد.بهجز نتیجه، اتخاذ رویکرد بوداییتر در تلاش برای اجتناب کامل از پشیمانی نیز میتواند مفید باشد، نه با تنظیم تصمیمات، بلکه با پذیرش نتایج. هر چه در گذشته اتفاق افتاده است از نظر تأثیر خارج از کنترل ماست. ما نمیتوانیم تصمیمات دیروز خود را تغییر دهیم، اما میتوانیم دیدگاه خود را نسبت به آنها تنظیم کنیم و به دنبال کاهش ناراحتی ناشی از پشیمانی باشیم.
چگونه همه چیز شروع شد
تعدادی از مطالعات در اوایل دهه 80 ظاهر شد که نشاندهنده نقش پشیمانی در نظریه اقتصادی سنتی بود. برای مثال، در سال 1982، گراهام لومز و رابرت سادگن نظریه پشیمانی: یک نظریه جایگزین برای انتخاب منطقی تحت عدم قطعیت را منتشر کردند. آنها متوجه شدند که «بدیهیات اساسی» که زیربنای مدلهای اقتصادی کلاسیک مانند نظریه سود مورد انتظار هستند، همیشه با رفتار انسان همسو نیستند.
مثال 1 - ترس از دست دادن (FOMO)
آیا تا به حال شنیدهاید که کسی بگوید FOMO بدی دارد؟ گاهی اوقات آنچه در واقع میگویند این است که آنها بسیار مستعد گریز از پشیمانی هستند. FOMO اغلب زمانی رخ میدهد که مردم از ترس از دست دادن فرصت، تصمیمی میگیرند، زیرا ممکن است بعداً از تصمیم خود پشیمان شوند.
یک سناریوی فرضی را در نظر بگیرید. جمعه شب است و سارا برای ماندن در خانه و تماشای فیلم با مقداری پاپ کورن کاملا راحت است که یکی از دوستانش با او تماس میگیرد و از او میپرسد که آیا میخواهد به مهمانی برود یا نه. اگرچه سارا بسیار خسته است و کاملا راضی است که در خانه بماند، اما ترس از دست دادن فرصت بزرگ است زیرا نمیخواهد از نرفتن به مهمانی پشیمان شود. اگر مهمانی عالی باشد چه؟ این پشیمانی پیشبینیشده سارا را وادار میکند تا پاپ کورن را دوباره در کابینت بگذارد و آماده شود.
مثال 2 - قرعهکشی کد پستی هلند
برندگان جایزه قرعهکشی کد پستی هلند، بزرگترین قرعهکشی خیریه در هلند، افرادی هستند که بلیت خریداری کردهاند و در کد پستی قرعهکشی شده ساکن هستند. این بدان معناست که افرادی که بلیت نخریدهاند پس از قرعهکشی کد پستی متوجه میشوند که برنده شدهاند یا نه.
با وجود اینکه بازی کردن قرعهکشی یک رفتار «غیر منطقی» است، اعتقاد بر این است که پشیمانی پیشبینیشده بسیاری از تصمیمات برای خرید یکی از این بلیتهای قرعهکشی هلندی را هدایت میکند، زیرا مردم از احتمال قرعهکشی کد پستی خود و خالی دست ماندن متنفرند.
دیدگاه خود را بنویسید