سوگیری برجستگی چیست؟
سوگیری برجستگی تمایل ما به تمرکز بر موارد یا اطلاعاتی است که برجستهتر هستند، در حالی که مواردی را که توجه ما را جلب نمیکنند نادیده میگیریم.
جایی که این سوگیری رخ میدهد
تصور کنید شما کسی هستید که اخبار را تماشا میکند و چندین داستان خبری درباره خشونت در شهر خود میبیند. اگرچه احتمال قربانی شدن شما در اثر خشونت تغییر نکرده است، اما خاطره خشونت در شهر شما در ذهن شما برجسته باقی میماند و باعث میشود هنگام ترک خانه احساس آسیبپذیری بیشتری کنید.
تاثیرات فردی
در حالی که توانایی تشخیص سریع آنچه مهم و سزاوار منابع توجه است، یک مکانیسم مهم بقاء و یادگیری است، اما تمایل ما به تمرکز بر برجستهترین و جذابترین جزئیات در دسترس ما را به نادیده گرفتن قطعات بالقوه حیاتی اطلاعات سوق میدهد. در نتیجه، این میتواند ما را به تصمیمگیریهای زیر بهینه مانند صرف نظر از خوردن سالم به دلیل اینکه بوی و طعم غذاهای ناسالم بیشتر از جزئیات مربوط به نحوه تأثیرگذاری آنها بر سلامتی ما برجسته هستند، سوق دهد.
تاثیرات سیستمیک
تاثیرات سوگیری برجستگی در سطح سیستمیک گسترده و بسیار مهم است. به عنوان مثال، مشاغل اغلب به دلیل عدم توجه به جنبههای کمتر برجسته عملیات خود مانند کارهای اداری یا سایر مراحل فرعی که باید انجام شود، با خطاها و تاخیرهای برنامهریزی مواجه میشوند. سوگیری برجستگی همچنین میتواند بهعنوان یک مانع مهم برای حفاظت از محیط زیست و تلاشهای کاهش تغییرات آب و هوایی در نظر گرفته شود. برای بسیاری از مردم، مزایای دوش آب گرم فوری و قابل درک است، اما هزینههای آب و انرژی بسیار کمتر است. در نتیجه، سوگیری برجستگی ما را از تمرکز بر اقدامات مورد نیاز برای حفاظت از محیط زیست باز میدارد.
چرا این اتفاق میافتد
سوگیری برجستگی از یک کنتراست (اغلب غیرمنتظره) بین موارد و محیط اطراف آنها، مانند یک گوسفند سیاه در گلهای از گوسفند سفید یا به صدا درآمدن آلارم ماشین در یک روز آرام، ناشی میشود. این میتواند نتیجه تعدادی از عوامل عاطفی یا شناختی باشد، نه لزوماً از یک ویژگی فیزیکی که کسی بتواند به وضوح ببیند. سوگیری برجستگی معمولاً در نتیجه یک فرآیند روانشناختی مانند سهولت شناختی ایجاد میشود، میتواند با گذشت زمان با عادت کردن ما به ویژگیهای برجسته در زندگی روزمره ما رخ دهد و همچنین میتواند به سادگی به دلیل اینکه علایق فردی ما ما را به سمت جنبههای خاصی از جهان جذب میکند ظاهر شود.
سهولت شناختی
سوگیری برجستگی معمولاً خود را در فرآیند روانشناختی شناخته شده به عنوان سهولت شناختی نشان میدهد. به طور کلی، انسانها از فشار شناختی استرسزا و طاقتفرسا اجتناب میکنند و اغلب آنها را در معرض بسیاری از سوگیریها قرار میدهد. این «تنبلی» و تمایل به سهولت شناختی میتواند افراد را به دنیایی از غیر منطقی سوق دهد که در آن تصمیمات خود را بر اساس عناصری که برجستهتر به نظر میرسند اتخاذ میکنند. برای مثال، درخشندگی، بافت، کنتراست و مقیاس اشیاء یا ایدهها در سادهسازی فرآیند تصمیمگیری ذهن نقش دارند که سپس منجر به سوگیری برجستگی میشود.
عناصری که با گذشت زمان توسعه مییابند
برخی از عناصر ممکن است با گذشت زمان برجسته شوند زیرا ما عادت میکنیم که فقط در یک لحظه خاص آنها را متوجه شویم. به عنوان مثال، ممکن است توجهی به ماشینهایی که در خیابان از کنار ما رد میشوند نداشته باشیم تا زمانی که بخواهیم از خیابان عبور کنیم که در این صورت ماشینها ناگهان به تمرکز اصلی ما تبدیل میشوند. مثال دیگر این است که اگر بوی یا صداهای خاصی را به دلیل حضور آنها در خانه کودکی خود هنگام بزرگ شدن به ویژه برجسته میدانید.
موضوعی از علاقه شخصی
کاری که انجام میدهیم و علایق شخصی ما نیز میتواند بر آنچه برجسته میدانیم تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، کسی که در مد کار میکند، بیشتر احتمال دارد به جزئیات مرتبط با مد توجه کند تا کسی که علاقه اصلی او در جای دیگری است. علاوه بر این، یک شنونده مشتاق موسیقی میتواند ملودی یا ملودیای را که دوست دارد اگر هنگام قدم زدن در خیابان شنیده باشد به ویژه برجسته پیدا کند.
چرا این مهم است
سوگیری برجستگی علاوه بر تأثیر بر بسیاری از جنبههای زندگی روزمره، پیامدهای جدی در مبارزه با مسائل گسترده اجتماعی دارد.
افراد روزانه هزاران تصمیم میگیرند و عوامل جلبکننده توجه مانند ظاهر، طعم، صدا و حتی ارتباط گفتگوئی توانایی ذهن را برای انجام محاسبات کاملاً منطقی کاهش میدهند. آگاهی از سوگیریهای خود نسبت به جنبههای برجسته زندگی میتواند از استدلال ضعیف و اشتباهات پرهزینه در زندگی شخصی و حرفهای ما محافظت کند.
همانطور که مطالعات نشان دادهاند، این آگاهی کلید غلبه بر سوگیری برجستگی است. در واقع، چه افراد سعی در حفظ یک رژیم غذایی سالم داشته باشند یا تلاش کنند تا امور مالی شخصی خود را مدیریت کنند، آگاهی انتقادی از نحوه بروز سوگیری برجستگی میتواند به آنها امکان کنترل تصمیمگیری خود را بدهد و زندگی خود را به طور چشمگیری بهبود بخشد.
چگونه از آن اجتناب کنیم
سوگیری برجستگی زمانی رخ میدهد که تصمیمات خود را بر اساس عواملی که برجستهتر به نظر میرسند اتخاذ میکنیم. هنگامی که از وجود سوگیری آگاه هستیم، میتوانیم قدمی عقب برداریم و تصمیم قریبالوقوع را به درستی ارزیابی کنیم. اگرچه حفظ آگاهی از سوگیری هیچ «گلوله جادویی» نیست که بتواند تضمین کند که تصمیمات ما همیشه آگاهانه است، اما میتواند برخی از تأثیرات مخربتر سوگیری را کاهش دهد.
محققان پیشنهاد کردهاند که ارائه بازخورد بلادرنگ در مورد انتخابهایی که افراد در شرف انجام آن هستند، یک راه حل برای اجتناب از دام سوگیری برجستگی است. علاوه بر این، در سطح سیستمیک یا سیاسی، محققان به اجرای تاخیری قوانین و سیاستها به عنوان یک راه بالقوه برای اجتناب از سوگیری اشاره کردهاند.
بازخورد بلادرنگ
مطالعات نشان دادهاند که بازخورد بلادرنگ در مورد یک رفتار خاص میتواند تغییرات رفتاری بزرگی ایجاد کند. هنگامی که افراد از پیامدهای رفتار خود در حین وقوع آن آگاه میشوند، بیشتر احتمال دارد که سازگار شوند و انتخابهای هوشمندانهتری انجام دهند. در زمینه مصرف منابع، آگاهی از سوگیری برجستگی میتواند افراد را به تصمیمگیریهای زیستمحیطی سوق دهد. به عنوان مثال، هزینه و تأثیر زیستمحیطی رانندگی را میتوان از ابتدا هر سفر به صورت بلادرنگ نمایش داد یا تأثیر سبک رانندگی فعلی بر محدوده وسیله نقلیه، هزینه بنزین یا فشار مواد را نشان داد. مثال دیگر، ارائه شده توسط ورنا و همکاران، نشان میدهد که وقتی مصرفکنندگان از مصرف انرژی روزانه خود از حمام کردن آگاه میشوند، الگوهای مصرف خود را به طور قابل توجهی کاهش میدهند.
فراتر از حفظ منابع، بازخورد بلادرنگ میتواند در هر جایی که سوگیری برجستگی تصمیمات ما را تغییر میدهد موثر باشد. به طور خاص، بازخورد بلادرنگ میتواند تأثیر سوگیری برجستگی بر مصرف کالری را کاهش دهد. مطالعات نشان دادهاند که نمایش اطلاعات کالری در رستورانها مصرف کالری افراد را کاهش میدهد. بنابراین، دلیل خوبی وجود دارد که باور کنیم بازخورد بلادرنگ در مورد مصرف کالری در طول روز برای افرادی که از سوگیری برجستگی رنج میبرند مفید خواهد بود.
اجرای تاخیری سیاستها
سیاستگذاران همچنین میتوانند سوگیری برجستگی را در نظر بگیرند تا امیدوار باشند که اثر منفی آن را در سطح جامعه کاهش دهند. مطالعات نشان دادهاند که شهروندان میدانند که باید از برخی سیاستها حمایت کنند زیرا چگونه به جامعه سود میرسانند، اما آنها به دلیل اینکه سیاستهای دیگر ممکن است به طور قابل مشاهده مفید باشند، انتخاب میکنند که این کار را نکنند. برای مقابله با این رخداد سوگیری برجستگی، محققان دریافتهاند که مردم از سیاستهایی که میدانند باید از آنها حمایت کنند، زمانی که این سیاستها به صورت آشکار و نه مبهم اجرا میشوند، حمایت خواهند کرد.
به عنوان مثال، هنگامی که یک سیاست «باید» (مثلاً افزایش قیمت بنزین برای کاهش آلودگی) در آیندهای دور اجرا میشود، بیشتر با ویژگیهای انتزاعی و هدفمند مرتبط است (مثلاً این امر آلودگی را کاهش میدهد). با این حال، این سیاست بیشتر با ویژگیهای ملموس و پیامدهای ملموس آن زمانی که در آینده نزدیک اجرا میشود (مثلاً این امر باعث افزایش قیمت بنزین میشود) مرتبط است و منجر میشود شهروندان با این سیاست مخالفت کنند.
چگونه همه چیز شروع شد
سوگیری برجستگی برای اولین بار توسط روانشناسان شلی تیلور و سوزان فیسکه در سال 1975 مطرح شد.6 این دو روانشناس آزمایش تحقیقاتی خود را با قرار دادن دو نفر رو در روی هم در حین گفتگو با هم در حالی که افراد دیگر در یک دایره دور آنها نشسته بودند، انجام دادند. بعداً، تیلور و فیسکه از افراد دایره خواستند تا دلیل چندین حادثه را نسبت دهند. مردم علت را بیشتر به افرادی نسبت دادند که چهرههایشان را بهتر میتوانستند ببینند. در نتیجه، تیلور و فیسکه توانستند تعیین کنند که برجستگی برخی عوامل میتواند بر آنچه مردم میبینند، میشنوند و تصمیم میگیرند تأثیر بگذارد. این آزمایش، در میان موارد دیگر، یکی از اولین اندازهگیریهای سوگیری برجستگی را نشان میدهد.
محققان بعدی سوگیری برجستگی (یا برجستگی ادراکی) را در جنبههای دیگر زندگی اعمال کردهاند. به عنوان مثال، دبرا اچ شنک، استاد حقوق، تحقیقاتی در مورد سوگیری برجستگی را در زمینه قانون مالیات اعمال کرده است. شنک دریافت که سیاستگذاران میتوانند از سوگیری برجستگی جمعیت یک کشور برای افزایش مالیات بدون اینکه افراد یا شرکتهای پر درآمد خاص متوجه شوند، استفاده کنند. محققان دیگر اثرات سوگیری برجستگی را در همه چیز از سلامت ما، نحوه مدیریت امور مالی ما تا تغییرات آب و هوایی در نظر گرفتهاند. در واقع، بسیاری از محققان معتقدند که اگر بتوانیم آگاهی از این سوگیری را توسعه دهیم، بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی ما قابل حل است.
مثال 1 - پارادوکس حریم خصوصی
در حالی که بسیاری از افراد ادعا میکنند نگرانیهای زیادی در مورد حریم خصوصی دارند، تحقیقات قبلی نشان داده است که آنها اغلب هنگام استفاده از سیستمهای اطلاعاتی مانند اینترنت آزادانه اطلاعات خصوصی خود را افشا میکنند. این دوگانگی پارادوکس حریم خصوصی نامیده شده است. به طور خاص، افراد ممکن است برخی جنبههای یک وب سایت مانند طراحی یا محتوا را به ویژه جذاب بدانند. به دلیل برجستگی این جنبهها، مردم ممکن است نگرانیهای حریم خصوصی خود را فراموش کنند زیرا آنها با میل خود اطلاعات شخصی خود را به وبسایتهایی میدهند که با سلیقه آنها مطابقت دارد.
یک مطالعه توسط فلاویوس کهر راه حلی برای کاهش میزان سوگیری برجستگی در زمینه حریم خصوصی شخصی ارائه میکند. کهر پیشنهاد میکند که تبدیل حریم خصوصی به یک ویژگی برجستهتر در لحظه تصمیمگیری میتواند مشتریان را از خطرات به اشتراکگذاری دادههای شخصی حساس یادآوری کند. این یادآوری میتواند به شکل پیامی باشد که هنگام تلاش فرد برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی روی کامپیوتر شخصی او ظاهر میشود. پس از یادآوری، مشتریان میتوانند تصمیم بگیرند که آیا خطر به اشتراک گذاشتن دادههای شخصی خود ارزش هر جنبه برجستهای از وبسایت را دارد که در ابتدا توجه آنها را جلب کرده است یا خیر. امید کهر این است که کاربران اینترنتی بتوانند از چنین آگاهی برای اطمینان از اینکه اطلاعاتی را که میتواند آنها را در معرض خطر کلاهبرداری هویتی و سایر شرایط مشابه قرار دهد، نمیدهند، استفاده کنند.
مثال 2 - خرید خودرو
هنگام خرید خودرو، مشتریان میدانند که باید عوامل دیگری مانند صرفهجویی در مصرف سوخت را در تصمیم خود در نظر بگیرند، اما اغلب هنگام دیدن ویژگیهای فیزیکی جذاب خودرو، صرفهجویی در مصرف سوخت را فراموش میکنند. سوگیری برجستگی بار دیگر در این سناریو نقش دارد زیرا ویژگیهای برجسته ظاهر خودرو مصرفکننده را به تصمیمگیری ترغیب میکند که در نظر نمیگیرد که آیا خودرو دارای صرفهجویی در مصرف سوخت است یا خیر. در نتیجه، مشتری ممکن است تصمیم مالی غیرعاقلانهای بگیرد که اگر از سوگیری برجستگی آگاه بود قابل اجتناب بود.
هانت آلکات و ناتان ووزنی این سوگیری را در مطالعه خود در مورد اینکه چگونه مصرفکنندگان هزینههای بنزین آینده را نسبت به قیمت خرید هنگام انتخاب خودرو دست کم میگیرند نشان میدهند. تحقیقات آنها نشان میدهد که مصرفکنندگان معمولاً نسبت به اینکه آیا خودروی آنها هزینههای بنزین آینده آنها را کاهش میدهد بیتفاوت هستند، احتمالاً به این دلیل که تحت تأثیر جنبههای برجسته دیگر خودرو قرار میگیرند. بنابراین، آگاهی از سوگیری برجستگی میتواند به مصرفکنندگان کمک کند تا تصمیمات آگاهانهای بگیرند که ممکن است در آینده برای آنها صرفهجویی کند.
دیدگاه خود را بنویسید