اثر فاصلهگذاری چیست؟
اثر فاصلهگذاری به این معناست که یادگیری مؤثرتر است زمانی که در جلسات منظم و فاصلهدار تکرار شود. با تکرار منظم اطلاعات در بازههای زمانی مشخص، افراد قادر خواهند بود در آینده آن اطلاعات را بهتر به یاد آورند.
جایی که این سوگیری اتفاق می افتد
اثر فاصلهگذاری در بسیاری از زمینهها، به ویژه در آموزش و کسبوکار، کاربرد گستردهای دارد. یک مثال معمول از اثر فاصلهگذاری را میتوان در روشهای مختلف مطالعه دانشآموزان برای دورهها و امتحانات مشاهده کرد.
اثر فاصلهگذاری زمانی رخ میدهد که اطلاعات به طور مکرر در یک دوره زمانی طولانی و فاصلهدار یاد گرفته میشوند، در نتیجه فرد میتواند اطلاعات یاد گرفته شده را بهتر به یاد آورد و حفظ کند. این اثر نشان میدهد که وقتی اطلاعات در جلسات فاصلهدار مطالعه میشوند، اطلاعات بیشتری در حافظه بلندمدت ما کدگذاری میشود، فرآیندی که معمولاً تکرار فاصلهدار نامیده میشود. دانشآموزانی که از فلش کارت استفاده میکنند و تکنیکهای مطالعهای دارند که در دورههای طولانی گسترش مییابد، از اثر فاصلهگذاری برای یادگیری استفاده میکنند. این در تضاد با حفظ اطلاعات از طریق ارائه فشرده است - عادت مطالعهای که معمولاً به عنوان خواندن فشرده شناخته میشود، که عمل جذب شدید مقادیر زیادی اطلاعات در یک دوره کوتاه است.
اثرات فردی
اثر فاصلهگذاری میتواند تضمین کند که افراد اطلاعات را بهتر به یاد میآورند و یاد میگیرند. اگرچه این تکنیک حافظه به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و ثابت شده است که تواناییهای یادگیری افراد را بهبود میبخشد، اما اثر فاصلهگذاری هنوز در سیستمهای آموزشی گسترده نیست. مدارس عادات مطالعهای را تشویق میکنند که با اثر فاصلهگذاری همسو هستند، اما نه به اندازه مورد نظر بسیاری از متخصصان. با آموزش اثر فاصلهگذاری، هم دانشآموزان و هم بزرگسالان میتوانند از یادگیری بهتر نحوه یادگیری بهرهمند شوند.
در مقابل، شرکتها میتوانند از تبلیغات برای بهرهبرداری از اثر فاصلهگذاری استفاده کنند. به عنوان مثال، شرکتها تبلیغات را طوری قرار میدهند که افراد بتوانند محصول یا خدمات خود را بهتر به خاطر بسپارند. ما تبلیغاتی را که به صورت استراتژیک قرار داده شده و فاصلهدار هستند، به خاطر میسپاریم، حتی اگر محصولات آنها بهترین یا قابل اعتمادترین نباشند. با این منطق، شرکتها تبلیغات را نه یکی پس از دیگری در طول یک برنامه تلویزیونی، بلکه با فاصله قرار میدهند، که منجر میشود محصولات را بهتر از آنچه در ابتدا انتظار میرفت، به خاطر بسپاریم.
اثرات سیستماتیک
با عدم ادغام اثر فاصلهگذاری در سیستمهای آموزشی جهانی، سیستم آموزش فرصت مهمی را برای آموزش نحوه یادگیری موثر به دانشآموزان از دست میدهد. تکنیکهای خواندن فشرده که در بین دانشآموزان محبوب هستند، منجر به یادگیری بلندمدت نمیشوند. یادگیری از طریق خواندن فشرده و حفظ کردن خستهکننده و بینتیجه است.
چرا اثر فاصلهگذاری رخ میدهد؟
سالها تحقیق در مورد حافظه و توانایی ما در یادآوری اطلاعات به نظریههای بسیاری در مورد دلیل وقوع اثر فاصلهگذاری منجر شده است. دلایل احتمالی برای اثر فاصلهگذاری عبارتند از:
فراموشی و یادگیری به هم مرتبط هستند
هنگامی که افراد نزدیک به نقطه فراموشی کامل اطلاعات را مرور میکنند، مغز ما حافظه را تقویت کرده و جزئیات جدید اضافه میکند. به همین دلیل است که آموزش به دیگران و نوشتن تمرینات، روشهای موثری برای دانشآموزان برای بازبینی و برجسته کردن آنچه در یادگیری خود فراموش کردهاند، هستند.
بازیابی خاطرات نحوه کدگذاری بعدی آنها را تغییر میدهد
آزمونهای عملی به دلیل سطح دشواری آنها یک روش موثر برای مطالعه هستند. دشواری باعث میشود افراد اطلاعات را به جای تشخیص هنگام مطالعه، به یاد بیاورند. هر چه به یاد آوردن یک قطعه اطلاعات در حین تمرین سختتر باشد، بهتر است بعداً حفظ یا یادآوری شود. هر چه تلاش بیشتری برای یادآوری اولیه اطلاعات انجام شود، فرد کار ذهنی بیشتری انجام میدهد و در نتیجه عمل یادآوری در آینده طبیعیتر میشود.
اهمیت بالای اطلاعات تکرار شده
اطلاعاتی که یک فرد به طور مرتب با آن مواجه میشود، در آینده به راحتی قابل تشخیص میشود. مثالی از این موارد شامل شماره تلفن فرد، مسیرهای رفت و آمد به محل کار یا نام همکاران است. اگرچه ممکن است فرد گاهی اوقات این موارد را فراموش کند، اما به دلیل تکرار زیاد، معمولاً برای افراد آسان است که به آنها دسترسی پیدا کنند و به خاطر بسپارند.
پرایمینگ معنایی
همچنین گمانهزنی شده است که ارتباطاتی که افراد بین کلمات ایجاد میکنند بر اثر فاصلهگذاری تأثیر میگذارد. پرایمینگ معنایی توضیح میدهد که چرا یادآوری کلمات یا جملات مرتبط با یکدیگر آسانتر است. به عنوان مثال، جمله "پرستار و دکتر به بیمارستان میروند"، به خاطر سپردن آن آسانتر از "هنرمند و راننده به سوپرمارکت میروند" است. دلیل این امر این است که در جمله اول، پرستار، دکتر و بیمارستان به هم مرتبط هستند و به خاطر سپردن آن را آسانتر میکنند. همچنین فرضیهای وجود دارد که تکرار در طول زمان، افراد را برای ایجاد ارتباط با اطلاعات یا کلمات در جملات آماده میکند.
چرا اثر فاصلهگذاری مهم است؟
اثر فاصلهگذاری را میتوان به طور موثر توسط افراد برای یادگیری و حفظ بهتر اطلاعات استفاده کرد. بهبود حافظه و یادگیری ما در طول زندگی میتواند به موفقیت ما کمک زیادی کند. با بهرهبرداری از مزایای شناختی اثر فاصلهگذاری و ادغام فرآیندهای یادگیری موثر، میتوانیم خود، تواناییهای تصمیمگیری و قابلیتهای یادگیری خود را بهبود بخشیم.
چگونه اثر فاصلهگذاری را فعال کنیم؟
با آگاهی از اثر فاصلهگذاری، افراد میتوانند از آن به نفع خود استفاده کنند. با استفاده موثر از اثر فاصلهگذاری برای بهبود خود در کار یا مدرسه، میتوانیم از این اثر شناختی بهرهمند شویم و زندگی روزمره خود را بهبود بخشیم. اثر فاصلهگذاری را میتوان به روشهای زیر فعال کرد:
برنامهریزی مرور اطلاعات
عمل برنامهریزی دورههای زمانی برای مرور اطلاعات، معمولاً از یک فرآیند سلسلهمراتبی پیروی میکند، مانند مرور اطلاعات بعد از یک ساعت، یک روز، سپس هر روز یک بار، هفتگی، ماهانه و غیره. با برنامهریزی و زمانبندی این جلسات مرور، میتوانید اثر فاصلهگذاری را در عادات و فرآیند یادگیری خود اعمال کنید.
ذخیره و سازماندهی اطلاعات
استفاده از فلش کارتها یا نرمافزارهای تکرار فاصلهدار مانند Anki و SuperMemo، ابزارهای استاندارد برای کمک به افراد در تمرین ادغام اثر فاصلهگذاری در یادگیری آنها هستند. نرمافزارهایی مانند موارد ذکر شده در بالا به ارائه یک برنامه برای افراد کمک میکنند و مزیت نیاز به تلاش کم از طرف فرد برای حفظ آن را دارند.
ایجاد معیار برای ردیابی پیشرفت
علاوه بر این، تکنیکها و سیستمهای تکرار فاصلهدار در صورت شامل شدن اشکال تقویت مثبت، بهترین عملکرد را دارند. برنامههایی مانند Duolingo تقویت مثبت را در فرآیندهای یادگیری خود با استفاده از یک سیستم امتیازدهی برای انگیزه دادن به کاربران برای تمرین زبانها و بهبود مستمر، ادغام میکنند. ردیابی پیشرفت میتواند به افراد احساس بهبود و دستاورد بدهد و آنها را برای ادامه یادگیری انگیزه دهد.
ایجاد مدت زمان مشخص برای فرآیندهای مرور
در نهایت، محدود کردن زمان تمرین هنگام استفاده از اثر فاصلهگذاری ضروری است. هنگامی که افراد بیش از حد تمرین میکنند، احتمالاً تمرکز آنها کاهش مییابد و منجر به کاهش میزان اطلاعات حفظ شده میشود. یک توصیه معمول برای جلسات یادگیری ۳۰ دقیقهای با استراحت برای تقسیم این جلسات است.
چگونه همه چیز شروع شد
اثر فاصلهگذاری به عنوان یکی از قدیمیترین و مستندترین پدیدهها در تاریخ تحقیقات یادگیری و حافظه شناخته شده است. منشأ اثر فاصلهگذاری برای اولین بار توسط روانشناس آلمانی هرمان ابینگهاوس شناسایی شد. هرمان ابینگهاوس به عنوان پیشگام در زمینه تحقیقات کمی حافظه شناخته میشود و مهمترین یافتههای او در زمینههای فراموشی و منحنیهای یادگیری است. هرمان ابینگهاوس برای اولین بار اثر فاصلهگذاری را در کتاب منتشر شده خود به نام حافظه: کمک به روانشناسی تجربی در سال ۱۸۸۵ تشریح کرد. این کتاب نشان داد که افراد ۸۰ درصد از اطلاعات تازه یادگرفته شده را ظرف ۲۴ ساعت فراموش میکنند.
هنگام تحقیق در مورد تواناییهای حافظه انسان و آنچه باعث فراموشی افراد میشود، او چیزی به نام منحنی فراموشی را ابداع کرد. منحنی فراموشی منحنی است که درصد دانش آموخته شدهای را که افراد میتوانند به یاد بیاورند و بازتولید کنند را در مقابل زمان رسم میکند. طرح بازگشتی که توسط هرمان ابینگهاوس توسعه یافت نشان داد که چگونه افراد میتوانند اطلاعات را در حافظه بلندمدت ذخیره کنند.
از این تحقیق، هرمان ابینگهاوس اصل حیاتی اثر فاصلهگذاری را پایه گذاری کرد. برای تغییر منحنیهای فراموشی و یادگیری، افراد باید اطلاعات را در حافظه بلندمدت خود ذخیره میکردند، که او متوجه شد با تکرار اطلاعات در فواصل زمانی مشخص به طور موثر انجام میشود.
مثال ۱ - مطالعه
یک مثال از اثر فاصلهگذاری در آموزش و یادگیری قابل توجه است. اگرچه معمولاً پذیرفته شده است که اثر فاصلهگذاری و تکرار منجر به افزایش قابل توجه یادگیری برای افراد میشود، اما بیشتر کتابهای درسی در فصلهای مجزا نوشته شدهاند که تکرار موضوع در سراسر آن را اعمال نمیکنند. برای آزمایش یک جایگزین، در سال ۲۰۰۶، دکتر روهر یک مطالعه دو بخشی را انجام داد که در آن گروههایی از دانشآموزان نحوه حل مسائل ریاضی را یاد گرفتند.
در قسمت اول آزمایش، دانشآموزان برای مطالعه و حل مسائل ریاضی از تمرین فشرده یا فاصلهدار استفاده کردند. تمرین فشرده در مراجعات به مطالعه معمولاً به عنوان "تلقین" شناخته میشود، جایی که افراد به شدت برای جذب حجم زیادی از اطلاعات در مدت زمان کوتاهی مطالعه میکنند. این مطالعه نشان داد که دانشآموزانی که از روشهای مطالعه فاصلهدار استفاده کردند، در مقایسه با روشهای مطالعه فشرده، یک هفته پس از مطالعه بهبود قابل توجهی داشتند.
در قسمت دوم آزمایش، مسائل تمرین ریاضی بر اساس نوع یا به صورت تصادفی گروه بندی شدند. دانشآموزانی که با استفاده از مسائل مخلوط به صورت تصادفی حل و مطالعه کرده بودند، به طور قابل توجهی برتر از دانشآموزانی بودند که مسائل سازماندهی شده بر اساس نوع را حل و تمرین کرده بودند. محققان این نتایج را به این واقعیت نسبت دادند که دانشآموزانی که با سوالات سازماندهی شده بر اساس نوع تمرین میکردند، فرمول حل معادلات را در تمرین میدانستند، اما لزوماً هنگام مخلوط شدن سوالات نمیدانستند که چه زمانی از فرمول استفاده کنند. با ترکیب این مسائل در چندین فصل در کتابهای درسی، دانشآموزان هم فرمول را یاد میگرفتند و هم اینکه چه زمانی از هر فرمول به درستی استفاده کنند. به طور مشابه، اعتقاد بر این است که دورههایی که دارای امتحانات نهایی تجمعی هستند، حفظ طولانی مدت را تقویت میکنند، زیرا باعث میشود یادگیری فاصلهدار در طول ترم رخ دهد.
مثال دیگری از یادگیری فاصلهدار در آموزش را میتوان در مطالعهای توسط باهریک در سال ۱۹۹۳ مشاهده کرد. در یک مطالعه نه ساله، از چهار موضوع مختلف انگلیسیزبان خواسته شد تا ۳۰۰ کلمه را به زبان خارجی یاد بگیرند. به شرکتکنندگان چندین جلسه آموزشی داده شد که در فواصل زمانی مختلف در چندین روز انجام شد و سپس برای حفظ آنها آزمایش شدند. این مطالعه نشان داد که داشتن سیزده جلسه آموزشی در ۵۶ روز معادل داشتن ۲۶ جلسه آموزشی در ۱۴ روز است که نتیجه یادگیری فاصلهدار و مزایای بالقوه آن در صورت اجرای آن در روشهای یادگیری اصلیتر را نشان میدهد.
مثال ۲ - تبلیغات
اثر فاصلهگذاری کاربردهای زیادی در دنیای کسبوکار، به ویژه در زمینه بازاریابی و تبلیغات دارد. به عنوان مثال، اثر فاصلهگذاری نشان میدهد که برای اینکه یک مشتری یک تبلیغ را بهتر به خاطر بسپارد، توصیه میشود که تبلیغ فاصلهدار باشد و همان تبلیغ را پشت سر هم در تلویزیون یا سایر رسانهها پخش نکند.
محققان به این نتیجه رسیدهاند که فرضیه مبنی بر اینکه تبلیغات فاصلهدار بهتر از تبلیغات تکرار شده پشت سر هم به خاطر سپرده میشوند، درست است. علاوه بر این، تبلیغات با تنوع چیدمان تأثیر بر فروش تبدیل شده دارند. هنگام مطالعه تبلیغات وب سایت، محققان دریافتند که اگر مشتریان به طور مداوم از همان وب سایت بازدید کنند و چندین بار در معرض همان تبلیغ قرار گیرند، فروش کاهش مییابد. در عوض، اگر زمان بیشتری بین بازدیدهای وب سایت سپری شود، همان تبلیغ ارائه شده تأثیر قابل توجهی بر فروش و تبدیلهای مثبت در وب سایت داشت.
دیدگاه خود را بنویسید