چگونه به بلوغ عاطفی دست پیدا کنیم / نظریه رشد روانی جنسی فروید
نظریه رشد روانیجنسی فروید، که به عنوان نظریه پیشرفتهای در زمینه روانشناسی جنسی معروف است، مدلی است که توسط سیگموند فروید، روانکاویگر نامدار قرن بیستم، ارائه شده است. این نظریه بر این اساس است که رشد روانیجنسی فرد در طول دورههای مختلف زندگی، از طریق پنج مرحله مهم صورت میگیرد، که با محرک جنسی و غریزه جنسی مرتبط هستند.
- مرحله دهانی (از تولد تا 1 سال): در این مرحله، ناحیه دهان و لذت بردن از فعالیتهای خودشیفتهگونه مرتبط با آن، محور توجه قرار میگیرد. برای فروید، اغوا و ارضای نیازهای جنسی در این مرحله، اهمیت بسیاری دارد و اگر در این مرحله نیازهای جنسی رضایت بخشی نباشد، ممکن است در زمینههای دیگر روانشناختی مشکلاتی ایجاد شود.
- مرحله مقعدی (از 1 تا 3 سال): در این مرحله، ناحیه آنال و لذت بردن از فعالیتهای مرتبط با تخلیه و کنترل مدفوع و ادرار، محور توجه قرار میگیرد. فروید باور داشت که در این مرحله، کودکان لذت میبرند که بتوانند نیازهای خود را برآورده کنند و اگر در این مرحله تحت فشار قرار بگیرند یا نیازهایشان نادیده گرفته شود، ممکن است مشکلاتی مانند اختلالات در تمسک و کنترل به وجود آید.
- مرحله فالیک (از 3 تا 6 سال): در این مرحله، ناحیه فالیک و لذت بردن از فعالیتهای مرتبط با منطقه تناسلی در دختران و منطقه ادراری در پسران، محور توجه قرار میگیرد. در این مرحله، کودکان خواستار رضایت آنی و ارضای جنسی هستند و رویکرد خودشیفتهگونه به زندگی دارند.
- مرحله فالیک-جنسی (از 6 تا 12 سال): در این مرحله، علاقه به برقراری رابطه جنسی و فعالیتهای جنسی بیشتر میشود. به طور کلی، کودکان در این مرحله به دنبال ارضای جنسی هستند و توجه زیادی به رضایمتألهای دیگر ندارند.
- مرحله نوجوانی و جوانی: در این مرحله، توجه به روابط عاطفی و جنسی بین فرد و دیگران افزایش مییابد. نوجوانان و جوانان به دنبال تعادل بین خواستههای جنسی خود و نیازهای اجتماعی و محدودیتهای اجتماعی هستند. آنها تلاش میکنند تا به شهروند اخلاقمندی تبدیل شوند و به رضایت دیگران دست یابند.
نظریه فروید درباره رشد روانیجنسی و نقش مهم غریزه جنسی در این رشد، بسیار بحثبرانگیز و مورد انتقادهای فراوان قرار گرفته است. بسیاری از روانشناسان و پژوهشگران معاصر، نظریه فروید را به عنوان یک نظریه قدیمی و برخی جنبههای آن را تحت تأثیر تاریخ و فرهنگ قرار داده و به جای آن، نظریات و مدلهای جدیدتری را برای توصیف و تفسیر رشد روانیجنسی ارائه میدهند. این نظریات جدید، به شکل متنوعی عوامل روانی، اجتماعی، فرهنگی و ساختاری را در تعامل با رشد روانیجنسی بررسی میکنند و به مفهوم جنسیت و روابط بین جنسیتها نیز توجه میکنند.