ویدیو / رشد شناختی در تعاملات اجتماعی | نظریه ویگوتسکی
نظریه ویگوتسکی دربارهٔ رشد شناختی در تعاملات اجتماعی توسط روانشناس روسی به نام لِو سِمِنوویچ ویگوتسکی (Lev Semenovich Vygotsky) ارائه شده است. او بر این باور بود که رشد شناختی و توسعهٔ فرد نه تنها به عوامل داخلی فرد بستگی دارد، بلکه به طور حیاتی تحت تأثیر تعاملات اجتماعی قرار میگیرد.
بر اساس نظریه ویگوتسکی، تعاملات اجتماعی و فرآیندهای اجتماعی مثل گفتگو، همکاری و تعامل با دیگران نقش مهمی در توسعهٔ شناختی فرد دارند. او معتقد بود که در طول تعاملات اجتماعی، فرد با استفاده از ابزارها، نمادها و سیستمهای نمادین که در فرهنگ و جامعهٔ خود قرار دارد، میتواند به توسعهٔ شناختی بیشتری دست یابد.
نظریه ویگوتسکی تأکید زیادی بر نقش زون نزدیک توسعه (Zone of Proximal Development) قرار میدهد. زون نزدیک توسعه به محدودهای اشاره دارد که فرد با کمک دیگران، میتواند وظایفی را انجام دهد که به تنهایی قادر به انجام آن نیست. به عبارت دیگر، فرد در این زون نزدیک توسعه قادر است با استفاده از راهنمایی و پشتیبانی اجتماعی، کارهای پیشرفتهتری انجام دهد که به تنهایی قادر به انجام آن نیست.
همچنین، ویگوتسکی به تأکید بر اهمیت فرهنگ و زبان در توسعهٔ شناختی اشاره کرد. او معتقد بود که زبان، ابزاری قدرتمند برای تفکر و توسعهٔ شناختی است. به عنوان مثال، ویگوتسکی بر این باور بود که زبان، نه تنها برای انتقال اطلاعات استفاده می