ویدیوهای خودشناسی / شش (6) سطح رشد اخلاقی نظریه کلبرگ
شش مرحله رشد اخلاقی کلبرگ
صحنه 1 نظریه لارنس کلبرگ ادعا می کند که توسعه استدلال اخلاقی ما در شش مرحله اتفاق می افتد. مراحل خود در سه سطح ساختار یافته اند:
پیش متعارف ، متعارف و پسا متعارف. برای درک بهتر این موضوع ، یک دعوا در مدرسه را تصور کنید.
صحنه2 در حیاط مدرسه درگیری است. دو دانش آموز کلاس نهم تام را کتک می زنند. کسانی که دعوا را تماشا می کنند در مراحل مختلف رشد اخلاقی هستند. بیایید ببینیم آنها چه می کنند و چگونه رفتار خود را توجیه می کنند.
صحنه3
مرحله1:اطاعت و تنبیه
در مرحله یک، ما بر اساس اطاعت و تنبیه قضاوت های اخلاقی می کنیم. احساس خوب یا بد فین به طور مستقیم با تنبیه شدن یا نشدن وی ارتباط دارد. فین می بیند چه اتفاقی برای دوستش می افتد و می خواهد به او کمک کند. اما این کار را نمی کند زیرا می ترسد اگر درگیر دعوا شود ممکن است معلم او را مجازات کند. او از خودش می پرسد چگونه می توانم از تنبیه جلوگیری کنم؟
صحنه 4
مرحله 2: مصلحت شخصی
در مرحله دو، ما با مصلحت و سود شخصی انگیزه پیدا می کنیم .مری تصمیم می گیرد مداخله کند و به تام کمک کند. او می داند که ممکن است تنبیه شود، اما او همچنین می داند که روزی ممکن است خودش هم دستخوش چنین اتفاقی شود. اگر جسی اکنون به تام کمک کند، ممکن است در آینده تام هم به او کمک کند. او از خود می پرسد: چه سودی برای من دارد؟
صحنه 5 :
مرحله3
در مرحله سه، توافق و مطابقت بین فردی قضاوت اخلاقی ما را هدایت می کند. بتی دعوا را می بیند و می خواهد مداخله کند ، اما وقتی می فهمد که بقیه فقط تماشا می کنند ، تصمیم می گیرد که درگیر ماجرا نشود. بتی می خواهد دیگران ببینند که او دختر خوبی است که با اخلاق جامعه مطابقت دارد. او از خود می پرسد: دیگران درباره من چه فکر می کنند؟
صحنه6
مرحله 4: اقتدار و حفظ نظم اجتماعی
در مرحله چهار، ما ارزش اقتدار را می دانیم و می خواهیم نظم اجتماعی را حفظ کنیم. وقتی معلم می بیند که این گروه در حال دعوا است، بلافاصله وارد عمل می شود و فریاد می زند: "بس کنید ، دعوا در مدرسه ممنوع است! او احساس می کند، بیش از هر چیز، رعایت قوانین مهم است، در غیر این صورت هرج و مرج آغاز می شود. او احساس می کند وظیفه خود او است که قوانینی را حفظ کند که یک جامعه کارکردی را پایدار نگه می دارد. او از خود می پرسد: چگونه می توانم نظم و قانون را حفظ کنم؟
صحنه 7
مرحله 5: قرارداد اجتماعی
در مرحله پنجم ما قوانین را به عنوان یک قرارداد اجتماعی در مقابل یک دستور دقیق می فهمیم. جسی که از دور تماشا می کند مطمئن نیست که از این بابت چه احساسی دارد. از نظر او، قوانین تنها درصورتی منطقی هستند که هدف درستی را دنبال کنند. بدیهی است که قوانین مدرسه نزاع را ممنوع کرده است، اما شاید تام سزاوار این باشد که در نهایت درس خود را فرا بگیرد. تازه دیروز او به یک دختر کلاس اولی مشت زد. جسی از خود می پرسد: آیا واقعاً قانونی هست که بتوان برای همه اعضای جامعه به کار رود؟
صحنه 8
مرحله 6: اصول اخلاقی جهانی
در مرحله ششم ،اصول اخلاقی جهانی مارا هدایت می کند. همه کسانی که درگیر این مسئله هستند اکنون باید با مدیر مدرسه روبرو شوند. او ابتدا قوانین مدرسه و چرایی وجود آنها را توضیح می دهد. وی سپس تصریح می کند که قوانین تنها در صورتی معتبرهستند که مبتنی بر عدالت باشند. تعهد به عدالت التزام به نقض قوانین ناعادلانه را به همراه دارد.عالی ترین اصل اخلاقی مدیر، مهرورزی است. او معتقد است که همه افراد باید یاد بگیرند که دیدگاه های یکدیگررا درک کنند و بدانند که آنها با احساسات خود تنها نیستند. وی می پرسد: اصول اخلاقی انتزاعی که به من در درک عدالت کمک می کنند کدامند؟
صحنه 9
سطح پیش متعارف
در سطح پیش متعارف، فین به وسیله ترس و مری توسط سود شخصی هدایت می شوند. هر دو با توجه به عواقب مستقیمی که برای خود انتظار دارند ، درست و غلط را قضاوت می کنند و نه با هنجارهای اجتماعی. این شکل استدلال در بین کودکان معمول است.
صحنه 10
سطح متعارف
درسطح متعارف ، بتی به فشار همسالان پاسخ می دهد ومعلم از قوانین پیروی می کند. اخلاق آنها حول آنچه جامعه درست می داند متمرکزاست. در این سطح، به ندرت انصاف قوانین زیر سوال می رود.چنین تفکری در دوران نوجوانی و بزرگسالی طبیعی است.
صحنه 11
سطح پسا متعارف
در سطح پسا متعارف ، جسی می داند که همه چیز پیچیده است زیرا افراد ممکن است از قوانین مغایر با اخلاق خود سرپیچی کنند. مدیر مدرسه از یک ایده اخلاقی جهانی پیروی می کند که کاملا با آنچه جامعه می اندیشد یا قوانین می گوید بی ارتباط است. برای او همه چیز با شفقت حل می شود. از نظر وی ، رفتار صحیح هرگز وسیله ای برای رسیدن به هدف نیست ، بلکه همیشه به خودی خود هدف است. هر شخصی به این سطح نمی رسد.
صحنه 12
روانشناس آمریکایی ، لاورنس کلبرگ ، اساس کار خود را بر اساس نظریه رشد شناختی پیاژه قرار داد. کلبرگ برای تأیید نظریه خود درباره "مراحل رشد اخلاقی" با پسران بین 10 تا 16 سال مصاحبه کرد. وی تحلیل کرد که چگونه آنها در مواجهه با معضلات اخلاقی فرضی مختلف تصمیم خود را توجیه می کنند. اکنون معروف ترین مشکل اخلاقی که کلبرگ به دانشجویان خود ارائه داده است را به شما ارائه خواهیم کرد. بیایید ببینیم چه کاری شما انجام می دهید:
صحنه 13
معضل هاینز
زنی در بستر مرگ اش بود. تنها یک دارو بود که پزشکان فکر می کردند ممکن است او را نجات دهد. داروسازی که آن داروی خاص را ساخته است آن را به ده برابر قیمت تولیدش فروخت. شوهر زن بیمار، هاینز، فقیر بود و حتی با کمک مالی دوستانش از پس خرید دارو بر نمی آمد. پس هاینز از داروساز خواست که آن را به نصف قیمت به او بفروشد، اما او نپذیرفت.
صحنه 14
هاینز برای نجات جان همسرش وارد آزمایشگاه این مرد شد و دارو را سرقت کرد.
صحنه 15
حالا ، به ما بگویید:
آیا هاینز باید دارو را می دزدید؟
آیا اگر هاینز همسرش را دوست نداشت، چیزی تغییر می کرد؟
اگر شخصی که در حال مرگ بود همسرش نبود، بلکه یک غریبه بود چه می کرد؟
آیا اگر همسر فوت کرده باشد، پلیس باید داروساز را به جرم قتل دستگیر کند؟
لطفاً پاسخها و توجیهات مربوط به آنها را در نظرات زیر بنویسید!