از دانشجویان دانشگاه پرسیدیم که آیا خود را رانندههای خوبی میدانند - همانطور که انتظار میرفت، 97 درصد آنها موافق بودند. با این حال، تنها 48 درصد دانشجویان هنگام پرسیدن اینکه همکلاسیهایشان در اطراف دانشگاه بیپروا رانندگی میکنند، مخالف بودند. اینجا چیزی درست نیست، در حالی که تقریباً همه دانشجویان مورد بررسی خود را رانندههای خوبی میدانند، نیمی از آنها معتقدند که سایر دانشجویان بیپروا رانندگی میکنند. این رانندگان بیپروا در مطالعه ما کجا منعکس شدهاند؟ در این مقاله، ما احتمال این نتایج را بررسی میکنیم و توضیحات رفتاری احتمالی را برای اینکه چرا به نظر میرسد همه رانندههای بدی هستند به جز من، مورد بحث قرار میدهیم.
شمارش اعداد
آیا به طور تصادفی همه 380 دانشجویی که مورد بررسی قرار دادیم، اتفاقاً رانندههای خوبی بودند؟ این تقریباً از نظر آماری غیرممکن است.
احتمال بررسی حداقل 11 راننده بد از 380 بررسی، با فرض جسورانه اینکه نیمی از رانندهها بیپروا هستند، 2.16X10-94 است. این عدد بسیار کوچک به خودی خود به ما چیز زیادی نمیگوید، ما باید آن را با یک سناریوی شناخته شده مرتبط کنیم.
برای درک بهتر، احتمال برنده شدن بزرگترین جایزه یک بلیت لاتاری استاندارد، جایی که شما 6 عدد از یک مجموعه 49 عددی را انتخاب میکنید، 1 در 13،983،816 است که حدود 7.15X10-8 است. این بدان معناست که احتمال برنده شدن بزرگترین جایزه یک لاتاری 13 بار پشت سر هم بیشتر از دریافت نتایج مطالعه ما است. ما واقعاً معنای "تقریباً از نظر آماری غیرممکن" را کش میدهیم.
البته ما فرض میکنیم که نظرسنجیها به طور تصادفی از یک جمعیت 50% رانندههای بد پرسیده شده است، که ممکن است کاملاً دقیق نباشد. حتی اگر فرض کنیم جمعیت رانندههای بد 33% باشد، باز هم باید 7 بار پشت سر هم لاتاری برنده شوید تا با شانس نتایج ما مطابقت داشته باشید. بنابراین، میتوان گفت که نظرسنجی ما تحت تأثیر شانس نبوده است.
تعصب رفتاری هنگام رانندگی
چندین تعصب میتواند منجر به پدیده درک مهارتهای رانندگی دیگران به عنوان پایینتر از مهارتهای خودمان شود. یا ارتقای سطح درک شده مهارت خود یا اظهار نظر در مورد کمبود درک شده مهارتهای رانندگی از دیگران. هدف مطالعه این نبود که بیشتر در مورد این رفتار پرس و جو کند، اما میتوان فرض کرد که عوامل زیر تأثیر عمدهای بر چنین باورهایی دارند:
اثر بالاتر از متوسط
اثر بالاتر از متوسط یک تعصب است که باعث میشود افراد تواناییهای خود را نسبت به دیگران، به ویژه در مناطقی که ذهنی هستند یا به راحتی قابل اندازهگیری نیستند، بیش از حد تخمین بزنند.
این تعصب به این ایده کمک میکند که مهارتهای رانندگی ما بالاتر از راننده متوسط خواهد بود، به ویژه از آنجایی که اندازهگیری آن آسان نیست. یک آزمایش فکری نه چندان جالب که میتوانید انجام دهید این است که به تمام فعالیتهایی که در زندگی روزمره خود انجام میدهید مانند آشپزی، فرزندپروری، کارهای خانه و غیره فکر کنید. فعالیتهایی را که از قبل برای انجام آنها انتخاب شدهاید مانند شغل خود را حذف کنید. ما احتمالاً خود را در اکثر آنها بالاتر از متوسط میدانیم. با این حال، این از نظر آماری بعید است. نیمی از جمعیت در هر فعالیت معین زیر متوسط هستند. هر چه به فعالیتهای بیشتری فکر کنید، بعیدتر است که در همه آنها بالاتر از متوسط باشید. این تمرین میتواند به برجسته کردن تعصب شناختی که خودسنجی ما را منحرف میکند کمک کند.
تعصب خودخواهی
تعصب خودخواهی تمایل به نسبت دادن رویدادهای مثبت و موفقیتها به شخصیت یا اقدامات خود، اما سرزنش نتایج منفی به عوامل خارجی بیارتباط با شخصیت ما است. این میتواند به زمانی ترجمه شود که خود را در یک موقعیت دشوار پشت فرمان مییابیم، اغلب اشتباه را به راننده دیگر، عابر پیاده، جاده یا حتی محدودیتهای خودروی خود نسبت میدهیم قبل از اینکه تقصیر را بپذیریم. عذرخواهی کلاسیک "شما در نقطه کور من بودید" هنگام تلاش برای ادغام خطرناک در این دسته قرار میگیرد.
تعصب تأیید
تعصب تأیید تمایل اساسی ما را توصیف میکند تا متوجه شویم، روی آن تمرکز کنیم و اعتبار بیشتری به شواهدی بدهیم که با باورهای موجود ما مطابقت دارد. بنابراین، اگر با این باور شروع کنیم که همه افراد دیگری بدتر از ما رانندگی میکنند، از هر نمونه رانندگی بیپروا به عنوان مدرکی برای تأیید باور خود استفاده خواهیم کرد. با این حال، ما تمایل داریم که وقتی دیگران با وقار رانندگی میکنند (که اکثریت اوقات است) نادیده یا نادیده بگیریم. این توجه انتخابی باور ما را تقویت میکند، حتی اگر منعکس کننده واقعیت کلی نباشد.
تعصب پاسخ و مطلوبیت اجتماعی
تعصب پاسخ به تمایل ما برای ارائه پاسخهای نادرست یا حتی دروغین به سوالات خودگزارش، مانند سوالات پرسیده شده در نظرسنجیها یا مصاحبههای ساختار یافته، اغلب برای مطابقت با آنچه ما باور داریم محقق میخواهد بشنود، اشاره دارد.
تعصب مطلوبیت اجتماعی زمانی است که ما به سؤالات حساس نه با حقیقت، بلکه با پاسخی که مطابق با هنجارهای اجتماعی است، پاسخ میدهیم. دانشآموزان ممکن است برای مطابقت با هنجارها یا انتظارات اجتماعی گزارش دهند که رانندههای خوبی هستند، حتی اگر از نقصهای رانندگی خود آگاه باشند.
برای محدود کردن این اثر، ما روشن میکنیم که همه پاسخها ناشناس هستند و هیچ عواقبی از نحوه پاسخ دادن آنها به نظرسنجی نخواهد داشت. ما همچنین پرسیدیم که آیا اگر با یک مسافر رانندگی میکنند، بیشتر احتمال دارد در یک گذرگاه عابر پیاده توقف کنند یا خیر، و 50 درصد از رانندههای خودخوانده خوب موافق بودند.
این یافته دو چیز را به ما میگوید:
- دانشآموزان صرفاً خود را به عنوان رانندههای کامل اعلام نمیکنند، زیرا داشتن همراه نباید رفتار رانندگی کسی را تغییر دهد.
- تأثیر مطلوبیت اجتماعی بر رانندگی ما قابل توجه است زیرا ما به سختی میخواهیم مسافران ما مهارتهای ما را کم ارزیابی کنند.
پارک افسانهها
تعصبات زیادی بر درک خود و دیگران تأثیر میگذارند و ما همه آنها را در اینجا پوشش ندادیم. اما اکنون میدانید که در فکر کردن به اینکه توسط رانندههای نالایق احاطه شدهاید، تنها نیستید و میتوانید از تعصبات بالقوهای که ممکن است چنین باورهایی را ایجاد کنند آگاه شوید.
در این مقاله، ما سعی کردهایم با تجزیه رفتارهایی که معمولاً از آنها پیروی میکنیم، معنای آنچه به نظر میرسد نتیجه غیرممکن است را درک کنیم. اکنون که از این تعصبات آگاه هستید، ممکن است بخواهید به لیست کامل ما نگاه کنید و مواردی را که بر زندگی روزمره شما تأثیر میگذارند در حالی که مورد توجه قرار نمیگیرند، مشخص کنید.
درباره نویسنده
جرو نیمو کاناهوآتی
جرو مشاور در The Decision Lab با علاقهای به هوش مصنوعی و علوم رفتاری است. قبل از پیوستن به The Decision Lab، او یک استارتاپ در مکزیک برای توسعه برنامههای آموزشی برای کودکان برای تشویق آموزش و توسعه رباتهای وباسکرپینگ تأسیس کرد. او همچنین در گوگل به عنوان مدیر حساب و متخصص فنی با تمرکز بر قرار دادن تبلیغات در محصولات گوگل کار کرد. جرو دارای لیسانس مهندسی و فوق لیسانس تخصصی در رشته عملیات از Universidad Panamericana در مکزیک سیتی است.
دیدگاه خود را بنویسید